Jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy serwis YouTube dopiero wkraczał na salony, nikt nie przypuszczał, że umieszczanie filmików w Internecie może stać się sposobem na życie. Potencjał działalności internetowej wydaje się nieograniczony, dlatego coraz więcej użytkowników wiąże swoją przyszłość właśnie z publikacją contentu w tym popularnym serwisie. Określenie „youtuber” stało się niejako odniesieniem do osób, które regularnie zamieszczają treści w Internecie, a niektórzy utożsamiają ten termin z profesjonalnym zawodem. Czy każdy może zostać youtuberem i czy można się z tego utrzymać?
Jak zostać youtuberem?
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że youtuber to jeden z najprostszych zawodów jakie można wykonywać, to sprawa wcale nie jest taka prosta. Nie wystarczy droga kamera, statyw czy dostęp do Internetu. Oczywiście każdy kiedyś zaczynał, jednak obecna sytuacja na rynku internetowym wymaga od początkujących youtuberów nie lada wysiłku i zaangażowania. Przede wszystkim trzeba mieć pomysł na siebie oraz wiedzieć, jak go dobrze sprzedać.
YouTube kiedyś a dziś
Jeśli cofniemy się do początku trwającej dekady możemy zauważyć kolosalną różnicę w jakości publikowanych filmików w porównaniu z contentem, z którym mamy do czynienia obecnie. Szczególnie jakość filmów pod względem technicznym rzuca się w oczy – filmy sprzed kilku czy kilkunastu lat wyglądają jak nagrywane „kalkulatorem”, a montaż ograniczał się do prostego intro i kilku ujęć. Zazwyczaj osoba prowadząca swój kanał zajmowała się opracowywaniem scenariusza, nagrywanie, montażem oraz publikacjami.
Dzisiejsze produkcje internetowe często przypominają produkcje telewizyjne, za którymi stoi cały sztab profesjonalistów. Nie inaczej jest właśnie z najpopularniejszymi kanałami w serwisie YouTube. Czasy youtubera- człowieka od wszystkiego powoli przechodzą do historii. Youtuberzy z największą liczbą subskrybentów zatrudniają szereg profesjonalistów, którzy dbają nie tylko o jakość publikowanych treści, ale również ich promowanie czy dystrybucję na szerszą skalę.
Zyski z wyświetleń filmów na YouTube
Wbrew pozorom to nie liczba wyświetleń stanowi o wysokości średnich zarobków gwiazd YouTube’a. Jest to zazwyczaj kwota będąca zaledwie mikroskopijnym ułamkiem sumy, którą youtuberzy zarabiają w rzeczywistości. Oczywiście astronomiczna liczba wyświetleń winduje nas w rankingu na najpopularniejsze filmy w serwisie, co ma swoje odzwierciedlenie na nasz stan finansowy i wartość rynkową.
Sponsorzy – woda na młyn YouTube’a
Sukcesu wielu rodzimych i zagranicznych youtuberów nie byłoby bez wsparcia niezależnych sponsorów. Często korzystając z YouTube’a denerwujemy się na reklamy pojawiające się w najbardziej nieodpowiednim momencie. Jednak właśnie dlatego Youtuberzy tak dobrze zarabiają. Bez współpracy ze znanymi brandami nie ma mowy o odniesieniu sukcesu w branży internetowej. Początkowo mogą być to darmowe paczki PR-owe, które youtuber za darmo promuje w swoich filmach. Następnie współpraca przechodzi na wyższy poziom, gdzie autor treści dostaje wynagrodzenie za choćby wzmiankę o promowanym produkcie. Wielu youtuberów staje się twarzami popularnych marek, dlatego też ich wartość ich wizerunku szybuje mocno w górę.
Co oprócz YouTube’a?
Wbrew pozorom to nie content publikowany w internecie staje się głównym źródłem zarobków youtuberów. Na sumę wynagrodzenia składają się nie tylko wysokie kontrakty reklamowe, ale również własne prowadzenie własnego biznesu. Wielu youtuberów otwiera własne sklepy internetowe z gadżetami sygnowanymi swoim nazwiskiem czy wizerunkiem. Nie brakuje również tych, którzy otwierają swoje restauracje, kluby czy kawiarnie. Ostatnio wielu YouTuberów nawiązuje współpracę z telewizją, co znacznie wpływa na ich zasobność portfela.
Czy da się zarobić na YouTube?
Można, i to całkiem niemało. Trzeba jednak wiedzieć, jak podejść do tematu i być zdeterminowanym, jednak i to nie jest gwarancją sukcesu. Branża internetowa to obecnie jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów, dlatego trzeba nieustannie walczyć o widza, ale również kreować swój unikalny wizerunek.