Jak myślisz, co o efektywności Twojego e-mail marketingu mógłby powiedzieć udostępniany przez Ciebie newsletter? Wbrew pozorom, ilość danych, jakie możesz w ten sposób uzyskać, jest wręcz ogromna. Można się z nimi zapoznać m.in. poprzez badanie specjalistycznych wskaźników. O czym mowa?
Czym są wskaźniki efektywności w e-mail marketingu?
Czy wiesz, że dzięki poprawnej analizie wskaźników efektywności możesz sprawdzić, jak Twoi aktualni i potencjalni klienci przetwarzają udostępniane przez Ciebie dane? Mowa tu o wskaźnikach KPI (Key Performance Indicator), które mogą być rzetelnym źródłem informacji na temat Twojej kampanii.
Współczynnik dostarczonych wiadomości
Pierwszą informacją, jaka z pewnością Cię zainteresuje, to współczynnik dostarczonych wiadomości. Na jego podstawie możesz określić, jaka część wysłanych wiadomości faktycznie dotarła do odbiorców. Trzeba sobie bowiem uświadomić, że znaczna część z nich nie dotrze do adresata, chociażby ze względu na:
- odrzucenia twarde, np. brak domeny w adresie (poczta kwalifikuje to jako SPAM),
- odrzucenia miękkie, np. przepełnioną skrzynkę pocztową.
Obliczenie tego współczynnika jest dość proste. Wystarczy odjąć liczbę odrzuceń (twardych i miękkich) od liczby wszystkich wysłanych wiadomości, a następnie podzielić obydwie wartości i pomnożyć przez 100. Uzyskamy wtedy wynik procentowy.
Współczynnik otwarć wiadomości
Ten współczynnik mówi nam bardzo dużo na temat ilości wiadomości, które zostały otwarte przez adresatów. Chcąc go obliczyć, należy podzielić liczbę otwartych wiadomości przez liczbę wysłanych maili. Oczywiście uzyskaną w ten sposób wartość należy pomnożyć razy 100, uzyskując w ten sposób procentowy wynik. Co ciekawe, współczynnik ten można również obliczyć dla każdego z indywidualnych odbiorców. Dzięki temu wiesz, czy Twój newsletter faktycznie dociera do odbiorców.
Współczynnik klikalności
Współczynnik ten określa, jaka część wiadomości dostarczonych i odebranych przez adresatów nakłoniła ich do określonej reakcji. Najczęściej jest nią kliknięcie podany link prowadzący do wybranej oferty. W ten sposób można badać wyniki dla:
- całej grupy adresatów,
- pojedynczych odbiorców.
Pozostałe współczynniki – dodatkowe źródło informacji
- Stopa konwersji – to współczynnik, którego celem jest mierzenie faktycznej liczby działań, jakie podjęły osoby, do których dotarł nasz mailing. Tym działaniem może być określony zakup lub przekazanie adresu e-mail.
- Współczynnik rezygnacji z subskrypcji – jego celem jest przeanalizowanie, jaki udział odbiorców rezygnuje z subskrypcji wiadomości.
- Współczynnik odrzuceń – mówi on o liczbie niedostarczonych wiadomości, które zostały przesłane do nadawcy.
Na freshmail.pl znajdziesz narzędzia, dzięki którym Twój mailing będzie monitorowany pod kątem wszystkich powyższych współczynników.