Każda firma, niezależnie od swojej wielkości i branży, posiada swój unikalny znak towarowy. Jest to ważny element rozpoznawczy dla konsumentów oraz zabezpieczenie przed plagiatami ze strony konkurencji. Jednakże wiele firm nie zdaje sobie sprawy z konieczności zastrzeżenia swojego znaku towarowego. W niniejszym artykule omówimy, kiedy i dlaczego należy zarejestrować swój znak towarowy.
Kiedy konieczne jest zastrzeżenie znaku towarowego?
Zastrzeżenie znaku towarowego jest konieczne, gdy firma chce zabezpieczyć swoją markę przed plagiatami i nielegalnym wykorzystaniem przez konkurencję. Rejestracja znaku towarowego pozwala na legalne użytkowanie i wykorzystywanie go wyłącznie przez właściciela marki.
Ponadto, zastrzeżenie znaku towarowego w Warszawie jest szczególnie ważne w przypadku prowadzenia działalności zagranicznej. W wielu krajach, w tym także w Polsce, obowiązuje zasada pierwszeństwa w rejestracji znaków towarowych. Oznacza to, że pierwszy, kto zarejestruje dany znak towarowy, ma na niego wyłączne prawo. W przypadku, gdy niezarejestrowany znak towarowy będzie wykorzystywany przez inną firmę, właściciel może mieć problemy z legalnym użytkowaniem swojej marki.
Jakie są formy zastrzegania znaku towarowego?
Zastrzeżenie znaku towarowego może odbyć się na dwa sposoby: krajową rejestracją lub międzynarodową rejestracją. W przypadku krajowej rejestracji, wniosek o rejestrację znaku towarowego składa się do Urzędu Patentowego RP. Wniosek powinien zawierać m.in. opis znaku towarowego, jego graficzne przedstawienie oraz informację o branży, w której znak będzie wykorzystywany. Koszt rejestracji krajowej zależy od ilości kategorii towarów lub usług, które będą chronione znakiem towarowym oraz od ilości znaków, które zostaną zarejestrowane.
Alternatywną formą rejestracji znaku towarowego jest międzynarodowa rejestracja, która pozwala na ochronę znaku towarowego w kilku krajach jednocześnie. Wniosek o międzynarodową rejestrację składa się do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) i jest opłacany w walucie międzynarodowej. W przypadku międzynarodowej rejestracji, konieczne jest posiadanie krajowej rejestracji znaku towarowego w kraju macierzystym firmy.