Indywidualny program nauki przewiduje kształcenie się dziecka w zakresie jednego lub kilku przedmiotów edukacyjnych na podstawie specjalnie przygotowanego programu. Musi on realizować podstawą programową i jednocześnie w maksymalnym stopniu uwzględniać zainteresowania i możliwości intelektualne ucznia. W jaki sposób można zorganizować indywidualny program nauczania?
Czym jest indywidualny program nauczania?
Indywidualny program nauczania pozwala na rozwijanie wiedzy ucznia w ustalonych obszarach. Zazwyczaj są to dziedziny nauki, które okazują się dla dziecka dużo łatwiej i szybciej przyswajalne w porównaniu z resztą rówieśników. Program standardowo realizuje się w czasie zajęć edukacyjnych w szkole przewidzianych w rozkładzie tygodniowym dla danej klasy, jednak może on zostać wzbogacony o dodatkowe ćwiczenia pozalekcyjne lub pozaszkolne. Program może zostać wdrożony na każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły.
Specjalny program dostosowany do uzdolnień, zainteresowań i możliwości ucznia tworzy nauczyciel lub osoba spoza szkoły w porozumieniu z nauczycielem. Ważne, aby zaplanowane zagadnienia nie obniżały wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnej podstawy programowej określonej dla danej klasy. Planując realizowanie poszczególnych tematów, warto skorzystać ze zbiorów sprawdzonych wydawnictw, np. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ocenianie, klasyfikacja promocja ucznia objętego indywidualnym programem nauczania odbywa się na tych samych zasadach co innych uczniów w danej szkole. W arkuszu ocen oraz na świadectwach promocyjnych zamieszcza się informację o udzieleniu zezwolenia na jego realizację.
Organizacja indywidualnego programu nauczania
Wniosek o zezwolenie na realizację indywidualnego programu nauczania składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy. Dokumenty może wystosować:
- uczeń, w przypadku niepełnoletności — za zgodą rodziców;
- rodzice niepełnoletniego ucznia;
- wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia, których dotyczy wniosek — za zgodą rodziców lub pełnoletniego ucznia.
We wniosku powinny znaleźć się opinie o predyspozycjach ucznia, jego możliwościach i oczekiwaniach wobec indywidualnego programu nauczania. Należy zawrzeć w nim również informacje o dotychczasowych sukcesach dziecka. Dyrektor po otrzymaniu pisma oraz zapoznaniu ze stanowiskiem rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej wydaje decyzje. Po udzieleniu zezwolenia wyznacza uczniowi opiekuna spośród nauczycieli i ustala zakres jego obowiązków.