Stawiając swoje pierwsze kroki w branży prowadzonej przez Internet, z pewnością szukasz obszaru, w którym stosunkowo szybko się rozwiniesz, czyli niszy. Niestety obecnie wiele branż zdominowanych jest przez największe światowe koncerny, a małym przedsiębiorcom naprawdę ciężko jest się wybić na rynku.
Przykłady niszowych branż w e-commerce
Chociaż może Ci się wydawać, że na rynku jest dostępne praktycznie wszystko, warto skupić swoje wysiłki, jak coś, co być może już istnieje wprowadzić na rynek w nieco inny, często niebanalny sposób. Warto dobrze zastanowić zastanowić się co sprzedawać przez internet.
Doskonałym przykładem jest mała amerykańska firma Dollar Shave Club, która oferuje tanie maszynki do golenia w systemie subskrypcji. Możesz pomyśleć, że przecież jest to tak banalne, ale ten przykład dobitnie pokazuje, że skoro jest dobry pomysł i wizja biznesu, to może się udać. Powiedzmy sobie szczerze, wiele osób zapomina o tak błahej rzeczy jaką jest maszynka do golenia i korzysta w nieskończoność z tej samej. Tutaj wykupując subskrypcję możesz spokojnie zapomnieć o zakupach, a i tak w odpowiednim momencie dostaniesz produkt.
Przenieśmy American Dream na polski rynek. Niebanalnym pomysłem wyróżnia się marka koszulkowo.co., której twórcą jest Michał Górecki. I znów. Sprzedaż zwykłych koszulek stała się hitem. Oferta sklepu obejmuje bowiem setki różnorodnych koszulek.
Zaistnieć można praktycznie we wszystkim i zbudować ugruntowaną pozycję na rynku, trzeba jednak wykazać się ogromną kreatywnością i mieć pomysł na siebie.
Analiza potencjału i badanie konkurencji
Aby poznać przyszły branżowy rynek i zobaczyć w jaki sposób funkcjonuje konkurencja warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia, które Ci to umożliwią. Do tego celu masz całkiem dużo możliwości, jednak najbardziej popularne są Google Trends oraz profesjonalne wyszukiwarki słów kluczowych. Znajdź własną niszę na rynku i zacznij sprzedawać produkty, które zostaną docenione przez klientów za wysoką jakość, jak również unikalność. W tym celu należy w szczególności przyjrzeć się konkurencji i specyfice ich sprzedaży.
- Google Trends – jest to narzędzie, dzięki któremu możesz analizować popularność konkretnych fraz kluczowych w określonym czasie.
- Kayword-planner – jedno z najpopularniejszych narzędzi oferowanych przez Google, jednak, aby korzystać z niego w pełni koniecznie musisz utworzyć konto Google Adwords.
- Search Console – polecany szczególnie osobom, zainteresowanym własnym sklepem internetowym. Dzięki niemu uzyskasz dostęp do takich informacji jak: po jakich konkretnie zapytaniach klienci trafili do Twojego sklepu.
- Ahrefs – narzędzie pozwalające na analizę linków,które prowadzą do Twojego sklepu internetowego, jak również słów kluczowych. Narzędzie niezbędne do działań o charakterze pozycjonującym witrynę (SEO).
- Buzzsumo – jest narzędziem, dzięki któremu zagłębisz się w temat Content Marketing. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ musisz wiedzieć co w trawie piszczy i jakie tematy są top 1. Aktywny udział w życiu mediów społecznościowych z pewnością przełoży się na znacznie szybszy rozwój firmy i pozwoli poznać się potencjalnym klientom. Jest to doskonałe narzędzie umożliwiające śledzenie popularnych treści oraz osób, które te treści udostępniają.
- Answer the public – jest to narzędzie dające możliwość pogłębionej analizy sposobu konstruowania zapytań użytkowników, gdy Ci wyszukują czegoś w Internecie. Dodatkową korzyścią jest polska wersja językowa.
Przekuj pasję w sukces
Jeśli żyjesz swoją pasją i nie wyobrażasz sobie dnia bez niej oraz chcesz się tym dzielić z innymi – działaj. Jednak nie rób tego zbyt pochopnie i wykaż się cierpliwością. W pierwszej kolejności szczegółowo, ale to naprawdę szczegółowo przeanalizuj potencjał swojego internetowego biznesu, zobacz w jaki sposób działa konkurencja i pomyśl jak być krok przed nią.
Dobry produkt lub usługa, która płynie wprost z pasji z pewnością poradzi sobie w pokonaniu konkurencji. Pamiętaj o tym, aby być szczerym i transparentnym wobec swoich odbiorców, a klienci na pewno to docenią. Proces stworzenia pełnoetatowej pracy z własnej pracy to ciężki i często żmudny proces, który musi być poparty włożoną pracą i wysiłkiem oraz odpowiednią wiedzą. Motywacja szybkich i dużych pieniędzy w przypadku biznesów internetowych jest naprawdę zgubna i do niczego dobrego nie prowadzi.
Pasja i miłość do tego co robisz jest prawdziwym kluczem do sukcesu. Jednak musisz pamiętać, że konkurencja nie śpi, dlatego zrób wszystko co w Twojej mocy, aby być krok przed nimi. Własna nisza pozwoli Ci rozwinąć skrzydła, jednak miej oczy szeroko otwarte – być może wpadną Ci kolejne pomysły.