Trochę utarło się w społecznej świadomości, że logopeda może pomagać tylko i wyłącznie dzieciom. Tymczasem obecnie niejednokrotnie z usług takich specjalistów korzystają osoby dorosłe. Ważne więc, aby logopeda posiadał odpowiednie kompetencje, wiedzę, ale powinien to być ktoś, kto charakteryzuje się dużą empatią i cierpliwością.
Dobry logopeda musi być wyrozumiały
Kompetencje, które powinien mieć dobry logopeda to przede wszystkim szeroka wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii, neurologii, a także naturalnie logopedii. Poza tym doświadczony logopeda w Żywcu albo w innym mieście powinien dysponować znajomością stosowania różnych technik terapeutycznych. W ten sposób w trakcie diagnozowania konkretnej osoby może wybrać te najlepsze metody, które sprawdzą się w podejściu indywidualnym.
Bardzo ważna będzie także podczas takich spotkań empatia i cierpliwość. Logopeda zawsze musi się wsłuchać w potrzeby pacjenta i potrafi zmotywować go do pracy. Jedną z ważniejszych cech będzie duża doza cierpliwości. Trzeba bowiem pamiętać, że proces terapii może być wymagający i czasochłonny.
Terapia logopedyczna wymaga systematyczności
Jedną z ważniejszych kwestii w przypadku stosowania terapii logopedycznej będzie systematyczność. Konsekwencja musi być stałym punktem odniesienia zarówno dla samego pacjenta jak też terapeuty. Dobry logopeda potrafi odpowiednio poprowadzić indywidualnie dobrany proces terapii i regularnych ćwiczeń. Kluczowe jest kontrolowanie postępów pacjenta na bieżąco. Tak, jak więc lekarz laryngolog w Żywcu musi badać co jakiś czas pacjenta, tak samo logopeda musi sprawdzać, czy dziecko lub osoba dorosła robi postępy i czy ćwiczy wymowę samodzielnie w domu.
Nieodłączną cechą tego zawodu powinna być także dyskrecja, która także jest tożsama z profesjonalizmem. Logopeda do zawsze powinien być dyskretny, jeśli chodzi o kontakty z pacjentem, a także jego rodziną. Kluczowe jest więc przestrzeganie zasad etyki zawodowej. Dobrze też jest się zorientować, czy logopeda rozwija swoje umiejętności, uczestnicząc w szkoleniach i konferencjach branżowych.