Marketing to proces społeczny związany ze spełnianiem zapotrzebowania jednostek i grup na towary i usługi. Jego celem jest osiąganie zysku przez podmiot prowadzący działania marketingowe. Jakie są zasady i typy marketingu? Poruszymy te kwestie w dzisiejszym tekście.
Zasady marketingu
Generalnie wyróżniamy trzy podstawowe zasady marketingowe. Są to: orientacja na nabywcę, integracja działań marketingowych i zyskowność. Pierwsza z nich (i jednocześnie najważniejsza) opiera się na wyodrębnieniu i opisie grup nabywców, następnie, wyborze tych, do których kierować będziemy ofertę marketingową oraz ostatecznie prowadzeniu intensywnych działań mających na celu zajęcie ważnego miejsca w świadomości potencjalnych klientów. Instrumenty, jakie mogą do tego posłużyć często określa się mianem 4P – produkt (product), cena (price), dystrybucja (place) i promocja (promotion). Aby działania marketingowe były skuteczne, musi zostać opracowana strategia ich prowadzenia. To bardzo ważne zadanie pozwalające na odpowiednie zaplanowanie zarówno samych działań, jak i budżetu, który zostanie na nie przeznaczony. Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że większość działań marketingowych efekty przynosi dopiero po jakimś czasie od momentu wystartowania z nimi.
Jeśli szukasz szczegółowej odpowiedzi na pytanie, czym jest marketing to odwiedź beemail.pl.
Rodzaje marketingu
Wyróżniamy różne rodzaje marketingu różniące się tym, w jaki sposób prowadzone są działania:
- ambient marketing
- content marketing
- remarketing
- marketing afiliacyjny
- marketing cyfrowy
- marketing internetowy
- marketing mobilny
- marketing narracyjny
- marketing partyzancki
- marketing podstępny
- marketing polityczny
- marketing sensoryczny
- marketing SMS
- marketing sportowy
- marketing szeptany
- marketing wielopoziomowy
- marketing wirusowy
- marketing zapachowy
- marketing zwrotny
- shopper marketing
- social media marketing
- marketing w wyszukiwarkach internetowych
- marketing zaangażowany społecznie
Każdy z tych typów marketingu odpowiednio zastosowany, może przynieść danej firmie wymierne korzyści. Oczywiście najlepiej będzie, gdy samym prowadzeniem działań zajmie się profesjonalna firma posiadająca doświadczenie w tym zakresie.