Księgowość i rachunkowość to dwa terminy, które dotyczą finansów. Oba są bardzo szerokie i wielu osobom wydaje się, że opisują dokładnie te same kwestie. Problemy z odczytaniem prawidłowego znaczenia terminów księgowość i rachunkowość często mają również przedsiębiorcy. W naszym artykule dokładnie wyjaśniamy, co to jest księgowość, co to jest rachunkowość i jakie są różnice pomiędzy nimi.
Co to jest księgowość?
Nasz opis zaczniemy od wyjaśnienia znaczenia terminu księgowość. Dla przedsiębiorców najważniejszą informacją powinno być to, że księgowość jest jednym z trzech elementów składowych rachunkowości. Jest to więc termin nieco węższy niż rachunkowość. Usługi księgowe polegają na ewidencjonowaniu w ujęciu pieniężnym, czyli w określonych wartościach, zachodzących wewnątrz jednostki zdarzeń gospodarczych. Celem księgowości jest rejestrowanie zmian, do jakich dochodzi w składnikach majątku. Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów z Kancelarii finansowo-księgowej eKFK w Warszawie:
W ujęciu księgowym wszystkie zdarzenia gospodarcze w przedsiębiorstwie mają wpływ na jego majątek. Głównym celem księgowości w firmach jest więc gromadzenie, przetwarzanie i przechowywanie wszystkich danych na temat zachodzących zdarzeń gospodarczych i na ich podstawie dokonywanie obliczeń, które są niezbędne na przykład do wykonywania rozliczeń podatkowych.
W takim ujęciu księgowość to uniwersalny system informacyjno-kontrolny, który umożliwia tworzenie przepływu środków pomiędzy podmiotami i klarownych warunków do prawidłowych rozliczeń podatkowych z uwzględnieniem nie tylko przychodów, ale także kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Co to jest rachunkowość?
Nieco inne znaczenie ma rachunkowość. Jak już wspomnieliśmy, termin ten jest szerszy niż termin księgowość. Terminem rachunkowość określa się dotyczący danej jednostki gospodarczej system ewidencji zdarzeń gospodarczych. W skład rachunkowości wchodzą:
- księgowość, która jest rejestracyjną częścią rachunkowości,
- rachunek kosztów, czyli ewidencja kosztów działalności podmiotu oraz ich kalkulacja, analiza i planowanie,
- sprawozdawczość finansowa, czyli ogół informacji dotyczący stanu finansowego podmiotu. Zostaje on zebrany w formie sprawozdań finansowych obejmujących bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływu środków pieniężnych z działalności operacyjnej oraz zestawienie zmian w funduszu własnym.
Połączone ze sobą działy rachunkowości mają za cel dostarczenie rzetelnych i prawdziwych informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i to zarówno z perspektywy finansowej, jak i zarządczej. Pełna rachunkowość i przygotowywane przez firmy sprawozdania finansowe dostarczają wartościowych informacji nie tylko inwestorom, ale również osobom, które zarządzają przedsiębiorstwem.
Bardzo ważnym elementem rachunkowości jest też spojrzenie na przedsiębiorstwo z perspektywy podatkowej. Zasady rozliczeń podatkowych są dokładnie uregulowane w ustawie o rachunkowości. Prowadząc w firmie rachunkowość, należy brać pod uwagę wszystkie znajdujące się w tej ustawie zapisy, tak żeby rozliczenie podatkowe było zgodne z aktualnymi zapisami prawnymi.